Het grote Kiwi avontuur

Home

Laatste paar stops van mijn reis. Met de trein van Hue naar Hanoi en daar de minibus naar Halong Bay. De prachtige en mysterieuze bay van noord Vietnam.

Met een luxe cruiseschip zou ik dan 2 dagen en 1 nacht doorbrengen op deze UNESCO site. De cruise zat helemaal vol gepland met allerlei activiteiten. Gelukkig begon het met een lunch, want na mijn ontbijt rond 5.30 in de ochtend had ik wel weer honger.

De eerste stop was langs een grot, die erg belangrijk is rond de mythe van Halong bay. Halong betekent “descending dragon”.

Tijdens een mythische oorlog in de begin dagen van Vietnam, moesten de Vietnamezen vechten tegen een sterke vijand. De koning riep om hulp van de goden en die zonden een moederdraak en haar twee kinderen. Die belaagden de vijanden met vuur en grote smaragden die een barriere vormden tussen Vietnam en de zee. Die smaragden zijn nu Ha Long bay. De draken vonden dit gebied nu zo mooi en besloten hier te blijven. Ze nestelden zich in de grot die we bezochten, waar je in het steen het gezicht van de draken nog steeds kunt zien. Met dank aan onze gids Jimmy, die aan zichzelf bleef refereren in de derde persoonsvorm. Amusant.

Een parelkwekerij was een andere stop waar je kon bewonderen hoe nauwkeurig beginparels in de oesters werden gedaan. Een operatie als ware.

Afhankelijk van de soort, groeien er parels in een paar maanden tot een paar jaar. Ze hadden wat voorbeelden liggen die je kon kopen, met een paar van de duurste die tot een paar 100n miljoen Dong gingen.

De zon ging al onder hierna, en een heerlijk avondbuffet met veel seafood volgde. En daarna ging ik al snel in mijn kajuit liggen slapen, want ik had natuurlijk al een erg lange dag achter de rug.

Op dag twee gingen we nog kajakken. Voor dat ik wist stond ik alweer opo vaste land, terug naar Hanoi.

In Hanoi had ik ook weer wat avontuurlijks geregeld. Een couchsurf plek. Voor degene die het niet kennen, Couchsurfen is het overnachting bij mensen die graag reizigers willen leren kennen. Je slaapt dan op een bank, matrass of wat ze dan ook maar beschikbaar hebben. Ik sliep bij een Vietnamese familie in hun cafe. De eigenaar had ook een club waar studenten hun Engels bij kunnen spijkeren en ervaring krijgen als tourgids. Thanh (de eigenaar) was erg aardig en zijn vrouw kon ook erg lekker koken!

De laatste paar dagen heb ik een beetje rond gewandeld, maar vooral genoten van het oude centrum van Hanoi met een biertje in de hand. Mijn 1na laatste vlucht naar Bangkok. Hier had ik nog 5 dagen. Helaas was ik beetje ziek geworden en veel op bed gelegen de hitte ontwijken. De laatste natuurlijk nog even uitgeweest in het nachtleven van Bangkok.



En dan de laatste vlucht na Nederland. En voordat je het weet ben je dik 400 dagen weggeweest. Heb je 6 landen bezocht, duizenden kilometers afgelegd op heel veel verschillende manieren (vliegtuig, boot, (slaap)bus, trein, liften, etc). Talloze mensen leren kennen en weer afscheid moeten nemen. Heel veel leuke dingen meegemaakt (en een paar minder leuke dingen). Tijd vliegt. Het leek veel korter toen ik weer op schiphol stond afgelopen zondag en werd opgewacht door mijn familie (met spandoek!).

Is weer tijd om in te burgeren. En daarna? Op naar het volgende avontuur? Wie weet krijgt deze blog nog een keer een vervolg ;-)

Reacties

Reacties

Bob

Welkom terug Joep! Misschien hebben je ouders het wel gezegd, maar ik had graag mee willen gaan om je op te halen. Helaas kwam het niet zo gunstig uit in de planning van Kim en mij. Maar we spreken snel af, het lijkt me leuk je weer eens te spreken.

Enne, geef die blog maar een vervolg. Het was leuk om je te volgen, een nieuw avontuur zou ik zeker weer met plezier volgen :-)

Groetjes en tot snel

Jan Berns

Hoi Joep bedankt voor je mooie verhalen en als je weer gaat reizen willen we je graag weer volgen en doe de groetjes aan Pa en Ma

Andrea

Door je mooie verhalen weet ik nu ook een beetje hoe de andere kant van de wereld eruit ziet. Succes met weer wennen aan ons kikkerlandje. Groetjes

Gon en Ed Grob

We hebben erg genoten van jou mooie reis .Nu hebben we veel mooie dingen gezien die we anders nooit hadden geweten. Veel succes en de volgende reis willen we ook weer meemaken. Succes in Nederland. Bedankt en groetjes an je ouders.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!