Het grote Kiwi avontuur

Goodmorning Vietnam!

Vietnam, superland. Het begon goed bij de grensovergang! Dit is de meest soepele grensovergang die ik tot nu toe gemaakt heb. Ik nam de bus van Phnom Penh richting Ho Chi Min City en ongeveer halverwege moesten we met z’n alleen de grens over. De collega van de buschauffeur nam onze paspoorten in en verzekerde ons dat dit een spoedige grensovergang zou betekenen. Inderdaad. Bij de grens moesten we de bus uit, onze bagage pakken, 20 meter lopen en de bus weer in. Dat was de grensovergang! Een tweede korte stop, waar de bagage door een Xray machine werd gehaald. We kregen onze paspoorten weer terug, met de juiste stempels en terwijl onze bagage door de machine ging, zat de kerel achter de machine lekker op zijn E-reader te lezen en gaf ons verder geen aandacht. Welkom in Vietnam!

Het was nog ffkes rijden, en waren redelijk optijd in HCMC. Natuurlijk werd je weer belaagd door alle taxichauffeurs die je graag naar je hotel wilden brengen (dat 5 minuten lopen was), eerst maar een koffie en kijken waar ik heen moest. Ik ben helemaal niet van grote steden maar HCMC is super. Het is gezellig druk en er is zoveel lekker eten op de straat. Oversteken is een avontuur. Je voelt je net Mozes soms. Een eindeloze stroom aan scooters suist je om de oren. Schietgebetje, en vervolgens heel langzaam aan de oversteek beginnen. Langzaam maar steady zet je voet voor voet en de stroom aan scooters wijken voor je.

Ik had een tour geboekt naar de Mekong Delta. Het laatste gebied voordat de Mekong de oceaan instroomt. Ik vond het wel passend om mijn trip in Laos op de Mekong te beginnen en hier het einde van de machtige rivier te bezoeken. Met een grote bus vol met andere toeristen gingen we op dag een een hoop bezienswaardigheden af. Kokosnootsnoep fabriek, een imker voor wat honingthee en wat kleinere stops.

Half uurtje hier, half uurtje daar. Eventjes een klein bootje op waar je door een jungle heen werd gevaren en de bus weer op.

Dag 1 was een beetje meh… ‘s Avonds werden we vrijgelaten om de straten af te gaan en zelf voedsel te regelen. Heerlijke dumplings, Vietnamese krokante pannenkoekjes en Pho gehad. Yumyumyum.

Dag twee was een stuk gaver, want op deze dag gingen we naar de grote drijvende markt op de meking delta. Anders dan in Bangkok, wordt hier nog echt door locals gebruik van gemaakt. Boeren komen hier verse groenten en fruit verkopen, die door locals dan worden gekocht voor de straatkraampjes of restaurants. Minimale afname is 10kg! Voor de toeristen kun je ook 1 ananas kopen om op te smikkelen. Diverse lunch en koffie bootjes enteren je schip haast. Ze komen naast je varen en maken zichzelf met een haak aan de boot vast en drijven zo een eindje mee, zodat je koffie en andere dingen kunt kopen. Erg grappig allemaal!

Als laatste stond er nog een fabriek waar ze rijstnoodles maken. Wat er nog redelijk primitief aan toe gaat hier. Een aantal dingen zijn geautomiseerd, maar ook een hoop gaat nog met de hand!

Dezelfde dag nog met de bus weer naar HCMC. Hier heb ik de alle tours geboekt voor mijn laatste 2 weken in Vietnam waaronder de cruise in Ha Long bay, waar ik erg naar uitkijk!!

Reacties

Reacties

Germa

Nog heel veel plezier de laatste paar weken, de drijvende markt lijkt me een hele belevenis.

Bob

Gaaf verhaal Joep! Volgens mij vermaak je je nog wel de laatste paar weken. Vietnam klinkt goed! Enjoy!

Jan en Yvonne Berns

Joep we genieten van je verhalen wat een reis nog veel succes de laatste weken

Frank

Ha Long Bay lijkt me ook zeer mooi! Was dat niet deel van een James Bond film (Tomorrow never dies)

Mama

Zooooo jaloers!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!