Het grote Kiwi avontuur

paradijs in de Mekong: de 4000 eilanden

Na al het avontuur van Thakek, was het alweer tijd voor mijn laatste stop in Laos. De 4000 eilanden. Een groep eilanden in de rivier de Mekong helemaal in het zuiden van Laos. Er zijn drie grote eilanden waar de meeste mensen zitten en van die drie eigenlijk maar 2 waar de meeste touristen heen gaan. Don Khon en Don Det. De laatste zijn vooral opeengepakte backpackers en hele goedkope accommodatie. De busreis duurde een paar uur langer dan wat ze aangeven vanuit de 4000 eilanden. 14 uur… Het begon ook al lekker doordat twee Zuid-Amerikaanse reizigers een hoop herrie aan het schoppen waren toen ze niet helemaal zeker waren of de bus wel naar de 4000-eilanden ging of dat het zou stoppen in een van de steden ervoor. En dwongen de chauffeur om te stoppen. Gelukkig kon een van de aanwezige Cambodjanen ook Engels spreken en kon iedereen geruststellen. De bus zelf was helemaal volgepakt met mensen, en na de eerste stop, ook met heel veel dozen. Een authentieke ervaring zullen we maar zeggen!

Ik wist dat dingen er zo aan toegingen, dus ik was sowieso niet bang dat ik niet zou aankomen op mijn bestemming. Het duurt alleen altijd wat langer in Azie. Vroeg in de ochtend kwamen we uiteindelijk aan bij het grootste eiland, Don Khong. Hier werden we al opgewacht door een kereltje die ons boottickets verkocht naar onze eindbestemming.

De boottrip zelf was al prachtig. We zagen kleine dorpjes op diverse eilanden en dorpelingen die zichzelf van het ene naar het andere eiland vervoerden of aan het vissen waren.

Ik besloot om naar Don Khone te gaan en net even een paar dollar meer uit te geven voor mijn eigen bungalow, met aircon en een hangmat met uitzicht op de Mekong. Met een heel bijzonder uitzicht vanuit mijn hangmat!

De dagen hier waren heerlijk lui. Hoewel ik ook nog uit mijn hangmat ben gekomen, en een fiets had gehuurd om de twee eilanden te verkennen op de fiets. De twee zijn verbonden met een brug, gebouwd door de Fransen om boten verder de Mekong op te krijgen. De oude rails zijn inmiddels al lang weg, nu gebruikt om andere bruggetjes te bouwen op de eilanden,

maar je kunt nog steeds over het oude pad het eiland door fietsen. Dwars door de jungle in het midden.

Aan het eind- en begin punt waren grote betonnen constructies neer gezet om de boten, in delen, aan land te krijgen.

Dan dwars over de twee eilanden om verderop weer in de river te worden gelaten.

Een paar watervallen die je kon bezoeken. Erg mooi allemaal weer.

Bij een van de watervallen hadden ze een waterrad neergezet die een generator aandreef. Electriciteit is nog vrij nieuw op deze eilanden!

Volgende avontuur is alweer in een ander land!

Reacties

Reacties

frank

Mooie actiefoto van die visser, die het net uitgooit! Kan zo in de YTSI reisbrochure (YTSI - Yups Travel Services, Inc). ;)

Bob

Gaaf Joep! Wat een heerlijk plekje, zo vanuit je hangmat op de rivier kijken!

Dat was verhaal 1, snel het 2e en 3e mailtje openen voor de andere verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!