Het grote Kiwi avontuur

Bizarre tempels in Chiang Rai

Ik ben van Khorat met de VIP-nachtbus naar Chiang mai in het noorden gereist. De 10 uur durende reis was redelijk comfortable. De VIP bussen zijn namelijk erg ruim, de stoel kan ver naar achteren en heeft eigenlijk meer weg van een vliegtuig cabine met alle ā€˜in-flightā€™ entertainment systemen in de stoelen. Helaas wel allemaal in Thais, dat dan wel weer. Gelukkig was de stoel ook voorzien van een USB-oplaad punt zodat ik films kon kijken om mijn eigen tabletje in een taal die ik wel versta.

In Chiang mai heb ik de eerste nacht in luxe geslapen in een guesthouse waar ik een kamer voor mezelf had en vlakbij al het lekkere eten van de nacht bazaar. Het was iets duurder en buien het centrum dus een nachtje later verhuisd naar iets centraler. Het was precies een jaar geleden dat ik in Chiang mai was en heb vooral herkenbare punten aangedaan en herinneringen opgehaald van een jaar terug. Het was ook stervenskoud hier toen ik er zat. Het was warmer in Nederland (15C) dan in Chiang mai (11C)!! En daar is niks op gebouwd hier. De meeste autoā€™s hebben niet eens een verwarming, alleen maar een AC en de meeste huizen ook. Niet echt weer om scooters te huren er erop te trekken. Toen de zon weer tevoorschijn kwam, de kou getrotseerd om weer naar de tempel op de berg te gaan (Doi Suthep). In de hoogte was het toch nog ietsjes kouderā€¦ Weer rond gewandeld en kwam ook tot de ontdekking dat ze het bordje ā€œthis way to pempleā€ helaas gecorrigeerd hadden.

Ik was op doortocht om uiteindelijk naar Laos te gaan. En de volgende stop om daar te komen is Chiang Rai. In het midden van de stad staat een gouden klokkentoren die 's avonds een lichtshow geeft!

Deze stad is vooral bekend om de Witte tempel. Een nieuw gebouw, constructie is gestart in 1997, die heel erg wit is en glittert. Ik denk dat Geer en Goor zich hier prima thuis zouden voelen. Op de binnenmuren heeft de artist allerlei bekende figuren geschilderd en het leuke is dat hoe langer je kijkt, des te meer je ontdekt. Zo heb ik Superman gevonden, een minion, starwars, Michael Jackson, etc.

Chiang Rai is ook de plek van ā€˜Baan Damā€™, of het zwarte huis. Compleet het tegenover gestelde van de witte tempel. Bijna macarber. De artist verzamelt botten van dieren, dierenhuiden en zijn eigen collectie aan beelden.

Mijn mobiel had het ondertussen begeven. Ik hoop dat het een batterij probleem is, en die laat ik vervangen. Hierdoor moest ik ook een aantal dagen langer in Chiang Rai blijven dat ik eerst had gedacht. Ik heb de dagen nog goed kunnen vullen met het rond scheuren op scooters

langs de theeplantages

naar de vele watervallen

en een keer lekker opwarmen in een hotspring op een van de laatste koude ochtenden samen met vrienden die ik hier heb ontmoet in het hostel. Als alles goed gaat heb ik morgen mijn oude telefoon weer terug. Of ik moet een nieuwe kopenā€¦

Reacties

Reacties

Bob

Nice Joep! Leuk verhaal, lekker wat luxe tijdens je reis. Laat nog ergens een keer je planning tot het eind weten!

joep

@bob, gaat lastig want ik heb geen planning haha. ruwweg, Laos, Combadja, Vietnam en weer terug naar thailand. Rond eind Maart/begin april ben ik waarschijnlijk weer terug

Frank

Joep, wat leuk om van jou dingen te zien, die wij ook gezien hebben. Of niet. Zo lijken me de theeplantages mooi, maar die hebben wij niet gezien. Reden te meer om nog eens terug te gaan ;)
Hoe is het met je telefoon?

Mama

Ha joep, een feest van herkenning.
Vond jij die witte tempel ook zo verschrikkelijk mooi?
Ik vond het zelfs lijken alsof de hele omgeving lichter was dan de rest van het land. En dan die gouden toiletgebouwen.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!