Het grote Kiwi avontuur

Naar het midden en daar voorbij!

Nu de tas weer pakken en plannen maken voor de rest van Australie.. Sam heeft een vriendin in Adelaide waar we konden overnachten voor een paar nachten. Daar konden we ook onze inkopen doen en eindelijk weer eens een normale stad zien! Dat was die paar kilometer om (zo’n 1000 km) waard. De weg naar Adelaide was niet geheel zonder eigen avontuurt. Zo hadden Sam en ik na de eerste 100 km al een lekke band. Werkelijk waar, hij mag zichzelf wel een kerel noemen, maar die metrosexueel was blij dat hij mij bij zich had. Anders hadden we er nog gestaan (en ja, gek genoeg weet ik hoe je een band moet verwisselen op een SUV). Anyways, na een halfuurtje waren we weer onderweg. Vervolgens reden we langs Orroroo, wat erg klinkt als Uluru. Vooral als je een Australier hebt met een beetje een spraakgebrek.

Zes uur later zaten we lekker aan een domino 5 dollar pizza! Heerlijk weer een beetje civilizatie. We konden slapen bij Holly, een vriendin van Sam die hij in Vietnam had ontmoet. We konden bij haar en haar familie in Adelaide slapen. Mooie Villa hadden ze met zwembad en tennis court(!) en Sam en ik kregen bedden waar we in konden slapen ipv een bank of de auto. In Adelaide hebben we de eerste dag geshopt voor onze kleding. Tijdens het shoppen kwamen we David en Shani weer tegen (die werkten we ook in Marree). David is duidelijk geen stadsmens. Hij is ontzettend grappig, vooral omdat hij werkelijk iedereen pissig krijgt met hele foute opmerkingen. Hij begint altijd met “So….., I mean this in the nicest way possible……..,but you look like a cow”. Of zoiets dergelijks. Dat, gecombineerd met een Crocodile Dundee hoed, is erg vermakelijk. Goed, de rest van de dagen waren onder andere gevuld met het proeven/drinken van wijn bij de diverse wijnmakers in de buurt van Adelaide (waar je goed kunt drinken voor noppes

Cool
), uitgaan en de auto moest ook nog even worden nagekeken. Was heerlijk om weer in een stad te zijn!

Voordat de echt aan onze roadtrip beginnen, gaan Sam en ik eerst nog naar Roxby Downs voor een politiebal. We waren uitgenodigd door gasten van het Marree hotel en we konden daar ook overnachten. Het bal was formeel, dus met nette schoenen, shirt en strikje handigden we onze kaartjes over aan de tafel en we werden naar onze tafel gewezen in de evenementenhal in Roxby. Mooie grote ronde tafel met een centerstuk en een prachtig aangeklede hal. Op het podium stond de politieband klaar om iedereen te vermaken. In volledig uniform kwam menig klasiekkertje langs en zelfs een Elvis hit. Heel toepasselijk door een agent met een omhoog gezette kraag en grote zonnebril op. De avond eindigde in de lokale pub waar iedereen heeeeel vrolijk was. Volgende avond had Katie, onze vriendin van Marree, een pokeravond georganiseerd (die ik ook nog won!) en ze speelde daarna wingvrouw voor Sam en koppelde hem aan een politievrouw. Sam was de volgende dag errug vrolijk.

Vlak voor ons vertrek had Katie ons Andamooka laten zien, dat een opalstad is (net als Coober pedy)! Dit zou onze volgende stop zijn en we reden via de zandwegen via William Creek naar Coober. Een deel van de zandwegen waren heel slecht waardoor we een stuk max 20km/h konden rijden…. Heel hobbelig. Zo hobbelig dat de auto een beetje kapot aan het schudden was... William Creek was een snelle overnachting en gedag zeggen aan Roanne. De volgende dag reden we dan eindelijk coober binnen. De stad die bekend staat om zijn opalmijnen en de ondergrondse huizen. We hebben een aantal ondergrondse kerken gezien en koffie gedronken in een ondergronds café. Highlight van de dag was baby kangoeroes aaien in een kangoeroe opvang in Coober. Ook een giller is crocodile Harry. Naar verluidt is crocodile Dundee op deze man gebaseerd. Hij was een krokodillen jager in the northern territories en ging na zijn pensioen naar Coober Pedy. Daar heeft hij een typische Coober huisje onder de grond. Naja, typisch. Het was een rokkenjager en zijn huis ligt vol met bedankbrieven van dames en vaak lieten ze ook wat ondergoed achter.

We hebben nog een aantal kilometers te gaan dus het was ook weer tijd om Coober Pedy te verlaten. De weg vervolgde zich naar het Noorden en onderweg sliepen we langs de Stuart Highway precies op de grens van Zuid Australie en Northern Territory. Spontaan kwam hier een groep mensen bij elkaar waar we een gezellig avond mee hebben gehad, waarschijnlijk iets geholpen door rum. Lekker kampvuurtje erbij. Perfect. Dit was al een leuke kampeerplaats, maar de volgende was echt geweldig. We sliepen in the bush op een zandweggetje met uitzicht op Uluru! Spectaculair en we hadden de hele rots voor onszelf. We zijn de volgende dag niet heel lang gebleven, vanwege de vliegen...

Een ding die ze je vergeten te vertellen in de brochures. De vliegen. Door het hele rode centrum van Australië stikt het van de gekmakende vliegen die inmiddels met zulke getallen zijn dat je bijna een baard van vliegen van je gezicht kunt vegen. De vliegjes vinden vooral de ogen, neus, mond en oren erg leuk. Gelukkig vallen je ze niet lastig in de auto of na zonsondergang. Nevermind de spinnen, slangen en andere dodelijke wezens, voor de vliegjes moet je voor uitkijken!

Nu zitten we in Alice springs waar we een hostel (met een heerlijke aircon) nemen. Hier een hele gezellige Belg tegengekomen, en zijn we wat langer gebleven dat we eerst hadden geplant. Vanaf hier gaan we via een aantal kampeer plaatsen naar het vochtige Darwin!

20151002 coober camping alice

Mama

Haha haha!
Wat een hilarisch verhaal weer!
Geniet ze!

Mama

Wat zie ik joep? Alweer een nieuwe zonnebril? Nr. 187? ;-)