Het grote Kiwi avontuur

Kiwi avonturen - deel 2

Ik had deze keer een laptop ter beschikking en heb daarom wat plaatjes in mijn verhaal kunnen plaatsen.

Thailand had nog een presentje voor me toen ik het vliegtuig inging… Nog een voedselvergiftiging. Gelukkig ging deze na 24 uur vanzelf weer voorbij, maar echt prettig tijdens een lange vlucht kun je het niet noemen! Ik werd door een vriend opgehaald in Auckland en heb een paar dagen in deze stad gebivakkeerd.

Het is raar om terug te zijn in deze stad. De laatste keer dat ik hier was, was het een emotioneel afscheid van een land waarvan ik veel ben gaan houden. Een land dat ik toen dacht nooit meer terug te gaan zien. Mede daarom heb ik flink wat tijd genomen om wat door de omgeving te wandelen en heb een citytour met gids gedaan om de stad wat beter te leren kennen.

De dagen vlogen en het was alweer tijd voor de volgende stop; Christchurch, om mijn goede vriendin Marsha op te zoeken. Voor de gene die het niet meer weten: Christchurch was opgeschrikt door een aardbeving in Februari 2011 met vele doden als gevolg. Ik woonde toen in Christchurch voor een stage (stage zat net buiten de stad). De binnenstad heb ik sinds de aardbeving nooit gezien en ken alleen alle beelden van het internet en TV. Het was weer vrij emotionele ontmoeting met Marsha, maar ook zeker weer met de stad zelf. Ik hield van New Zealand, maar van Christchurch nog veel meer. De aardbeving heeft helaas de hele historische ziel uit Christchurch getrokken en weinig van haar historische gebouwen staan nog, en wat er staat moet nog steeds gerepareerd worden.

(vergelijk de bovenstaande foto eens met deze)

Zelfs de engelen hebben nu wat hulp nodig om te blijven staan...

Het lijkt alsof er weinig gedaan is, maar schijn bedriegt. Er zijn al heel veel gebouwen gesloopt. Je kunt nu dwars door de stad kijken en de heuvels zien, iets wat voorheen echt niet mogelijk was.

Ook zijn er nieuwe projecten gestart zoals de Re:start mall en de iconische tram rijdt weer door de binnenstad heen.

Er staat een tijdelijke kathedraal van karton om de functie over te nemen van de iconische Christchurch cathedral.

Ik kon het niet laten om even een traan weg te pinken door alle goede herinneringen van voor de aardbeving. Christchurch komt er wel weer bovenop!

Marsha had me afgelopen weekend meegenomen naar She-chocolate, wat er nog net zo bijstaat als tijdens onze kleine roadtrip van pak en beet 4 jaar terug.

Een kleine wandeling gedaan om de heftige chocolade drank wat te doen zakken. En dat was het weekend alweer!

Groetjes en tot de volgende keer!

Reacties

Reacties

Hilde

Nieuw Zeeland!! Waah, heimwee!
Heel veel plezier daar!

mama

Fijn dat jouw weerzien met Marsha zo warm en vertrouwd was.
echte vrienden pakken de draad zo weer op, ook al zitten er jaren tussen.
geniet deze maand maar volop van JOUW New Zealand.
Liefs van mama.

Bob

Joep, supertof dat je weer in NZ bent! Echt heel vet om weer "terug" te zijn op je oude nest. Inderdaad super jammer dat er zo veel beschadigd is geraakt bij die aardbeving. Duurt gewoon lang voor zulk soort waardevolle gebouwen etc. weer overeind staan. Wel reden om over een tijdje nog een keer terug te gaan ;-).

Maar voor nu, ben je natuurlijk nog lang niet weg. Veel plezier in NZ!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!