Het grote Kiwi avontuur

5 Dagen in Windy Wellington

Eerst maar eens mijn lezers bedanken voor het volgen vanmijn blog. Bedankt voor alle reacties! Ik blijf het erg leuk vinden om reacties te krijgen, dus vooral blijven doen!

Ik heb het verhaal opgedeeld in dagen, zodat het verhaal wat makkelijker op te delen is.

Eerste Avond

Marsha en ik hadden net 3 songs beluisterd op de mp3-speler en het vliegtuig ging alweer naar beneden! Dit moest een vergissing zijn. Nee hoor, de vlucht was zelf nog geen half uur en voordat we het wisten stonden we alweer in wellington. Wel even een verschil met de vluchten van Schiphol naar Hongkong en Hongkong naar Auckland.

We zitten in een superleuk hostel en lekker dicht bij de stad. Voor een hostel is deze vrij luxe. Modern, badkamer om de hoek en de supermarkt tegenover het hostel. Ook handig is de keuken in het hostel. scheelt weer geld.

De stad zelf was aardig dood toen we hier aankwamen om een uur of 7. Daarna hebben we nog even geprobeerd een club te vinden, met weinig succes. Wel een live-bandje gezien in de alternatieve San Francisco Bath House bar. Het bandje moet bekend zijn hier, de locals zongen mee. Ik verstond er geen woord van... (i'm pretty sure it was english.....). Overigens is die naam van de bar mij nog een beetje een raadsel. Zie nergens San Francisco of iets wat op een bath house lijkt binnen. Quarky naam voor een quarky bar denk ik.

Dag 1.

Het verschil was behoorlijk groot me de avond ervoor. De stad leefde weer. Overal mensen en auto's en gewoon de sfeer die bij een stad hoort kon je ook goed voelen. Het grote verschil aan mensen, de bedrijvigheid de prachtige stad zelf. Heerlijk om weer even in een stad te zijn, aangezien Christchurch aardig plat ligt (en wat niet plat ligt wordt veelal gesloopt...).

De dag heel rustig begonnen, met ontbijt rond een uur of 12 genuttigd bij Hummingbird. Leuke muziek hier. Jazzy. Daarna maar eens naar het geweldige museum gewandeld van Wellington: Te Papa Tongarewa.

Een museum met een leuke mix van oud en nieuw. Heel veel over de Maori cultuur, maar ook veel over de geologie en natuur van New Zealand. Veel digitale tentoonstellingen en dingen die je mocht aanraken, zoals een replica van een reuze inktvis tentakel en bek om maar even iets random te noemen. De echte lag er trouwens naast op sterk water. Was echt geen kleintje deze was maar liefst 2,5 meter lang!!!

Voor het museum werd een soort van parade gehouden.

Het was vandaag Anzac day, een herdenkingsdag.

Verder lekker rond gewandeld langs de kust en civic square en daarna samen met Marsha gegeten (en mensen gekeken :D ) in de binnenstad.

Helaas ontkwam ik niet aan wat werkzaamheden en heb ook nog even aan een poster voor Saxion gewerkt in de avond.

Dag 2,

vandaag heb ik vanochtend vooral aan mijn poster gewerkt. Daarna even wat verder Wellington ingewandeld en de cablecar naar de Botanic gardens geweest. Nou als ik heel eerlijk moet zijn, waren de botanic gardens in Christchurch veel mooier! Kan misschien aan het weer hebben gelegen, want dat was bagger. Er was wel een mooi uitzicht over de stad!

Ook vandaag deed de stad zijn bijnaam eer aan. Plus regen en veel bewolking en chagrijniger mensen hier doet je toch weer terug verlangen naar het oude Christchurch.... Wel lekker gewandeld.

'S avonds hadden we zin in grieks en liet er nou net een advertentie hangen van een griek om de hoek! Wij erheen wandelen en konden het maar niet vinden. Dus maar is gevraagd bij een sjiek bar/restaurant-achtig iets. Dat was de griek.... Dit nieuwe restaurant was sinds januari geopend. Geen griek dus, en omdat het weer absoluut niet mee zat, hadden we besloten om daar te eten. Was allemaal ietsjes duurder en ontzettend lekker. Ik vond het niet zo heel erg om mijn grieks in te ruilen voor een lekker stuk vlees :D.

Overigens werd ik op een gegeven moment door de ober aangesproken: 'ik geloof dat je ook wel in het Nederlands kan bestellen'. Wel @^$#& die Nederlanders kom je ook overal tegen! Was wel even leuk om mee te praten! Hij was op doorreis en eventjes in Wellington aan het werk om wat geld te verdienen. Wel een leuk idee, moet ik misschien ook maar is gaan doen, beetje werken, wat van de wereld zien. Kan mij wel bevallen denk ik ;)

Dag 3

Het weer ben ik nu wel zat. Alweer regen....daarvoor ben ik hier niet!

Toch maar naar buiten gegaan om iets meer van de stad te zien. Ik ben richting het parlements gebouw gelopen, dat ook wel de bijnaam 'the bee-hive' heeft. Waarom het die bijnaam heeft gekregen laat zich wel raden als je de foto's ziet.

Binnen was ik net optijd voor de tour (en het was aangenaam warm). De enthousiaste tourgids wist alles over alles en het was erg interessant om ernaar te luisteren. Zo is er heel veel NZ marmer in het gebouw verwerkt en wordt je als verrader gezien als je dwars door een bepaalde kamer loopt ipv netjes langs de muren... (echt waar!).

Een van de mooiste kamers was het Maori affairs select committee room. Deze kamer is bekleed met geweven kleden en houtsnijwerk. Het houtsnijwerk moet elke stam voorstellen die in New Zealand aanwezig is.

Wat ik ook wel interessant vond, is dat je vrij gemakkelijk een hearing kunt regelen met de regering. Je wordt nooit afgewezen en je hebt absolute vrijheid van uiting. Wanneer je in de hoorstoel zit kunnen ze je niks maken. Je hoeft niet eens een kiwi te zijn!

Ook hier ben liep ik tegen Nederlanders aan (wederom Utrechters!).

Het weer was verder zo slecht dat ik besloten had om hierna weer terug te keren naar het hostel.

Dag 4

vandaag moest de poster dus echt af, dus veel daaraan gezeten om het af te krijgen. We hebben tussendoor even om de hoek geluncht bij een ontzettend leuk cafetje. Terug in het hostel de laatste dingetjes afgemaakt en daarna genoeg tijd voor wat geshop. Nu het volgende probleem: hoe krijg ik het allemaal weer het thuis? De koffer zat al aardig vol richting Wellington, dus terug zou wel eens een probleem kunnen worden... (ik zat overigens wel flink onder het toegestane gewicht, het is echt volume probleem.....) .

In de avond nog even een ommetje gemaakt. De stad ziet er heel anders uit. Donkere gaten zijn opeens levendige barretjes en pubs met leuke terrasen. Heel veel Live-muziek overal en echt heel gezellig. Helemaal anders dan de eerste nacht in Wellington. Het is jammer dat ik voor het weekend weer terug ga, want ik denk dat vrijdag en zaterdag de leukste nachten zijn hier.

Dag 5 de laatste dag alweer.

Vandaag vroeg opstaan, want check-out sluit om 10am. Vandaag nog even door Wellington heen lopen. De zon doet vandaag wel eindelijk weer eens vrolijk en dat helpt de stad ook gelijk. Een stad ziet er gelijk zoveel beter uit met wat zonlicht!

Door het mooie weer eventjes langs wat plekken gelopen die ik al eerder had bezocht, voor wat betere foto's (vandaar de blauwe lucht op foto van de beehive).

Volgens mijn boekje moest Thorndon ook de moeite waard zijn.... Collectie oude gebouwen. Die hebben we zat in Nederland. Best leuk, maar niet leuk genoeg om er 45 minuten voor te lopen. Wel wat goede cafés tegen gekomen. Het valt me op dat hier veel goede koffie te krijgen is. Koffie maken is hier bijna kunst en er is heel veel vraag naar goede barrista's.

Ook is de stad opvallend 'groen'. Veelelectrische bussen en in het hostel werd ook alles gedaan om te recyclen en water/electriciteit/etc te besparen.

Reacties

Reacties

Lora

Hee Joep,

Geen wonder dat jullie veel regen hebben gehad de dagen in Wellington. Met 'zoveel' Nederlanders daar, roep je het bijna op je af ;)
Is de poster inmiddels af en beoordeeld? Wordt alleen wel een beetje lastig presenteren vanuit daar of niet ;)?

x
Lora

Pap en mam

Het is iets met botanische tuinen - die hier in Funchal was ook al regenachtig ;). Voor het overige dolfijnen gespot; we vermaken ons wel!

ME-rel

koekkoek! Hier is het ook winderig en helaas droog (al 4 maanden dus ik sproei me suf)
ook is het weer frisjes, tegen het einde van de week wordt het pas weer 20+
X van je zus

pap

Probeer http://www.parcelinternational.nl/en/contact eens voor je verzendingen - ze adverteren met hele schappelijke tarieven NAAR Nieuw Zeeland (€17)

Mimy

Hallo Joep. Weer eens een berichtje uit Oostenrijk, waar het op dit moment heel koud is. De Bergen zien er weer aardig wit uit. Daarbei was het in Innsbruck vorige week ca. 26 Graden. Wat heb je allemaal interssante dingen beleefd zeg. En die broodjes zagen er niet slecht uit. By!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!