Het grote Kiwi avontuur

Eerste dag lab en eerste dagen Christchurch

Eerste dag lab en eerste dagen Christchurch.


De rit naar het lab was een beetje spannend. We moesten namelijk met het openbaar vervoer. 2 bussen en ongeveer een uur voordat we in Lincoln aan zouden komen. Bij de tweede bus was het bijna mis gegaan, als de buschauffeur ons niet gewaarschuwd had dat de juiste halte voor Lincoln nog een paar kilometer verder was.

Eenmaal aangekomen hadden we vrij snel de receptie gevonden. Daar werden we opgehaald door Mary Ann, onze begeleidster. Het terrein bestaat uit allemaal kleine gebouwen en Agresearch zit behoorlijk verspreid op het terrein. Zo zitten de lunchroom, het lab en ons kantoor in 3 verschillende gebouwen. In de zomer is dat wel lekker, ik hoop alleen niet dat we 's winters geen sneeuwstorm hoeven te trotseren als je even naar de WC moet (dat is ook in een ander gebouw).

Daar even kennis gemaakt met wat mensen, waaronder Dr. Hurst. De grote baas so to speak. Hij is eigenlijk typisch gevalletje wetenschapper die echt voor zijn vak leeft. Gelukkig is iedereen wel heel aardig en is alles ook lekker informeel.

Verder hebben we ook wat meer details gekregen over onze opdracht

[WARNING: science(ish) content below]
Agresearch houdt zich bezig met 2 insecten en de bestrijding ervan. De grass grub (alleen NZ) en the diamond back moth (wereldwijd). Deze 2 zijn verantwoordelijk voor een groot gedeelte van het vernietigen van gewassen hier in NZ en in de rest van de wereld. Mijn project zal met de grass grubs te maken hebben. Er is een Serretia stam geïdentificeerd die heel specifiek dit insect infecteert en doodt. De ziekte zelf wordt veroorzaakt door een plasmide (the Amber dissease associated plasmid of ADAP). Mijn project zal dan het subcloneren zijn van de ADAP naar verschillende Serratia stammen en kijken of die dan nog de ziekte veroorzaken in de Grass grubs.

Laten ze nou net door de grassgrubs heen zijn. Dit betekent dat ik (en waarschijnlijk Marsha ook) mee worden genomen naar the grasslands in de buurt van Auckland om ze te gaan verzamelen! :D.

[END science content]

De omgeving is echt super. Lincoln zelf is een klein dorp en er is ook weinig te doen. Er zijn wel mooie uitzichten te vinden op de bergen verderop en graslanden.

Het weer hier is eventjes wennen. Afgelopen zondag was het 35c en de volgende dag 15 met een hoop regen. Nu is het wat aangenamer met 24 graden.

Onze mede bewoners zijn allemaal erg aardig. Op dit moment wonen Chaz (Australië), Andre & Nara (Brazilië), Seon-Hye Doh (Korea) en onze huisbaas John in deze prachtige en grote villa

.
De eerste paar dagen Christchurch was toch vooral bijkomen. Eventjes de stad ingeweest en een klein beetje rondgekeken. Rondgekeken in diverse winkeltjes, een marktje bezocht (waar ik gelijk de eerste souvenirs heb gekocht),

de kerktoren beklommen (met 35 graden!) en een muziek festival bezocht. Eigenlijk niets heel bijzonders. Hoewel het muziekfestival wel grappig was. We gingen met een paar mensen van het huis en wisten niet dat het ging om een klassieke muziek. Ongelooflijke dat er zoveel mensen op afkwamen!

De volgende dagen krijgen we meer te doen op het lab en er staan nog wat leuke dingen op de agenda. Met een beetje mazzel heb ik aan het einde van de week weer iets om over te schrijven!

Groet!

Joep

Reacties

Reacties

Bea

Hey hallo Joep !
Wat leuk om je te lezen.
Dus ook jij doet een poging om met stokjes te eten ...
Het ziet er goed uit allemaal (mooie foto's) en je opdracht klinkt ook interessant.
Het lijkt me wel gezellig om met meer mensen te wonen.
Ik hoop dat je een hoop leert en ook vooral geniet van je mooie stageplek !
Groetjes aan Marscha.
Tot schrijfs, hartelijke groeten, Bea

b

ziet er nice uit, en lekker weer ooknog :)

Bob

Joepie! Klinkt goed allemaal! Ziet er erg mooi uit.

Ik vind je onderzoek ook erg interessant, en dat je insecten mag gaan vangen is nog vetter haha :D. Binnenkort zal ik ook maar een stukje wetenschap-achtige tekst schrijven :P. Ik weet inmiddels iets beter hoe en wat hiero.

We keep in touch buddy!

Groeten, ook van Kimmie,

Bob

frank

En dat tripje naar Auckland - plane, boat, of? Ik vond het altijd wel tof als je tijdens stage op een business trip mocht.

Joep

Ik heb denk grasslands denk ik verkeerd begrepen. Het zal hier in de buurt zijn, en van het winter (Mei/Juni) richting de bergen zijn. We krijgen dus wel een beetje te zien, maar helaas geen noorder eiland

frank

Fijn beestje, trouwens, die Grass Grub. 90 miljoen schade jaarlijks...

Merel

Ola, souvenirs voor mij? Hihi. Cu

carla ter bogt

hoi joep, wat een narigheid, maar de laatste foto's zien er alweer goed uit. ik volg je met interesse. heel veel sterkte met het oplossen van alle problemen, en verder veel plezier!

carla ter bogt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!